Translate

sobota, 4 czerwca 2016

Miodowo-kawowy biszkopt ze śmietaną


Kolejny archiwalny wpis z 2010 r




Składniki:

Ciasto:

* 3 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
* 150 ml wrzątku (dla rozpuszczenia kawy)
* 6 żółtek
* 5 białek
* 1 szklanka cukru drobnego
* 3 – 4 łyżki miodu
* 120 ml oleju (dałam z pestek winogron)
* 230 g mąki (ok. 1,5 szklanki)
* 1 łyżeczka sody
* szczypta soli
* opcjonalnie: możemy do ciasta dołożyć rodzynki czy siekane orzechy

Masa:

* 800 g gęstej śmietany (miałam 18%)

Dodatkowo:

* masa kajmakowa (ok. 400g)

* garść siekanych orzechów


Wykonanie:

Śmietanę wyłożyć na sitko, przykryte gazą i wstawić do lodówki na ok. 3 – 4 godziny. W międzyczasie kilka razy przemieszać.

Przygotować tortownicę o średnicy 28 cm (posmarować masłem)


Kawę zalać gorącą wodą, rozpuścić i wystudzić.
Mąkę wymieszać z sodą.
Żółtka, połowę cukru (1/2 szklanki), rozpuszczoną i zimną kawę, miód i olej wymieszać dokładnie. Dodać mąkę z sodą i ponownie wymieszać.
Białka z solą ubić, dodając w trakcie ubijania cukier. Musimy otrzymać bardzo gęstą i sztywną pianę. Teraz tę pianę dodajemy do ciasta na 3, 4 razy, za każdym razem dokładnie ale delikatnie mieszając.
Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez ok. 45 – 50 minut.

Wyjąć ciasto z piekarnika, zdjąć obręcz i dać lekko wystygnąć ciastu. Teraz przeciąć na 3 krążki, które smarujemy odcedzoną śmietaną

Na wierzch smarujemy masę kajmakową i posypujemy siekanymi orzechami



Ja upiekłam w formie o śr. 26 cm i ciasto wyrosło mi dużo ponad formę. Dlatego lepiej jest upiec w tortownicy o śr. 28cm.

to ciasto można robić w różnych wersjach. Przełożone jak wyżej, śmietaną, przełożone innym całkiem kremem, lub nie przekładać ale do ciasta dodać np. siekane orzechy czy rodzynki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz