Translate

wtorek, 14 czerwca 2016

Marcinek

Mają wszyscy, mam i ja, Marcinek. Ciasto wszechobecne więc musiałam spróbować.





Składniki :

Ciasto: 
·         Ok. 1 kilogram maki
·         250 g margaryny
·         2 jajka
·         2 żółtka
·         1 szklanka śmietany 18-24% (ja użyłam wiejską śmietanę wymieszaną z jogurtem greckim)
·         ¾ szklanki cukru (użyłam cukier drobny do wypieków)
·         1 płaska łyżeczka (łyżeczka do herbaty) sody
Masa śmietanowa:
·         500 ml gęstej śmietany ok. 24% tłuszczu(użyłam prawdziwej wiejskiej śmietany)
·         500 ml śmietanki kremówki 30 – 36% tłuszczu
·         ¾ - 1 szklanki cukru
·         Sok z 1 cytryny
Sposób przygotowania:
Jajka, żółtka, cukier i miękką margarynę utrzeć razem oraz pół szklanki śmietany (ja to robiłam w malakserze). Jak składniki będą już dobrze połączone, zaczynamy dosypywać stopniowo mąkę (ok. pół kilograma)i wciąż ucieramy. Sporą ilość mąki wysypać na blat i wyłożyć na nią utarte ciasto i dodać drugą część śmietany, wymieszaną z sodą. Teraz zaczynamy zagniatanie ciasta, podsypując mąką. Ciasto powinno być miękkie i nie powinno kleić się do rąk. Mnie z kilograma mąki, jeszcze trochę zostało. Nie użyłam całej podanej ilości. Gładkie i miękkie ciasto należy podzielić na równej wielkości porcje (ok. 10 do 16, mnie wyszło 16). Tu bardzo przydatna jest waga. Moje ciasto ważyło 1600g i podzieliłam je na 16 części. Kawałki ciasta przykryć ściereczką, aby nie wysychały. Każdy z kawałów ciasta ułożony na papierze do pieczenia, rozwałkowujemy (wierzch można leciutko posypać mąką) na koło o średnicy 25 – 26 cm. Teraz należy ponakłuwać ciasto widelcem. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni – termoobieg i pieczemy na jasno złoty kolor. Ja piekłam po dwa krążki ciasta na raz. Upieczone krążki ciasta układamy jeden na drugim.
Obie śmietany wymieszać z cukrem i ubić. Śmietana przekładać blaty oraz posmarować wierzch ciasta i lekko boki. Wierzch i boki tortu posypać okruszkami z ciasta (można z okrawków jak ja zrobiłam lub jeden z krążków upieczonego ciasta pokruszyć). Ciasto z wierzchu nakryć folią aluminiową i lekko obciążyć a następnie wstawić do chłodnego miejsca na co najmniej 24 godziny.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz