Translate

poniedziałek, 13 czerwca 2016

Charlotte piwne

Przepis na ciasto podała Unka, na zaprzyjaźnionym forum. Ciasto stanowiło wyzwanie kulinarne. Nie jest ono bardzo łatwe do zrobienia ale warte tego zachodu.Przepis podam w całości, cytując Unkę. Pod przepisem podam swoje uwagi

Elu, bardzo dziękuję za przepis i za wspaniałą zabawę

Składniki ciasta takie trochę niecodzienne, ale gwarantuję, że ciasto jest bardzo pyszne i wygląda rewelacyjnie do tego



Ciasto- wg przepisu na charlotte czekoladową ze "Złotej księgi czekolady"

200 g masła
250 g cukru
6 jajek, osobno białka i żółtka
175 g skrobi kukurydzianej
60 g mielonych migdałów bez skórki
30 g kakao

Cukier podzielić na dwie porcje.
Białka roztrzepać z jedną porcją cukru do rozpuszczenia.
W drugiej misce wymieszać mąkę i migdały.
Utrzeć masło z cukrem na puch, dodać pojedynczo żółtka i utrzeć-. Potem na zmianę dodawać białka i mieszaninę mąki i migdałów mieszając na średnich obrotach.
Foremkę 20 X 30 cm wyłożyć pergaminem. Wyłożyć 3 łyżki ciasta i rozprowadzić w jednej, cienkiej ok 2 -3 mm warstwie. Posypać kakao i piec w temp 200'C do momentu aż pod palcem ciasto będzie sprężyste. Powtarzać czynność, aż skończy się ciasto. Na koniec zmniejszyć temperaturę do 180'C, przykryć folią aluminiową i dopiec ciasto ok 10 min.
Wyjąć na kratkę i wystudzić.
Przyłożyć dno od 20 cm tortownicy i wyciąć koło. Będzie ładnie widać paseczki w cieście. Zapiąć tortownicę i wylać mus.

Mus- wg przepisu na torcik piwny Kurta Schellera z Kuchni nr 7/2012

500 ml piwa
2 łyżki cukru waniliowego
800 ml śmietanki 36%
8 żółtek
8 łyżek cukru
30 g żelatyny
70 ml wódki
Ciemna czekolada do dekoracji

Zagotować piwo i gotować na średnim ogniu ok 10 min. Wystudzić.
Utrzeć żółtka z cukrem i cukrem waniliowym na białą masę- ja ubiłam na parze. Dodać do wystudzonego piwa i wymieszać.
Ubić śmietanę i dodać razem z rozpuszczoną żelatyną w wódce do masy jajecznej, wymieszać.
Wylać na ciasto i wystudzić w lodówce. Uwolnić z obręczy i wyłożyć na paterę, można polać rozpuszczoną czekoladą połączoną ze śmietanką w proporcji 1:1 lub wg uznania."

moje uwagi:
* Ciasto zrobiłam z 4 jajek, zachowując proporcje i piekłam w tortownicy o średnicy 26cm. Dwie pierwsze warstwy piekłam bez obręczy a do kolejnych obręcz już zakładałam. Po upieczeniu wyciełam okrąg o średnicy 20cm.
* z ciasta wyszło mi 6 warstw, co można policzyć na zdjęciu :)
* piwny mus robiłam z połowy porcji.
* Piwo należy gotować na dużym ogniu, w płaskim rondlu aby mogło dobrze odparować. Powinno go zostać kilka łyżek. Ja gotowałam na średnim ogniu, ciut dłużej niż zakładał przepis ale odparowało niewiele.
* żelatynę dodać do alkoholu (użyłam brandy), odczekać aż napęcznieje i lekko podgrzać aby się rozpyściła
* Masa piwno-jajeczna, powinna mieć temperatutę letnią, żeby żelatyna za szybko się nie ścieła
* z podanych proporcji wyszło mi przeypyszne ciasto, wypełniające po samiutkie brzegi tortownicę o śr. 20cm.
Pierwszego dnia było bardzo smaczne, ale na drugi dzień to już poezja po prostu

2 komentarze:

  1. Powtarzałaś je kiedyś? bo mam ochotę zrobić ale może jakieś jeszcze wskazówki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie, nie powtarzałam już tego ciasta. Piekło nas kilka osób . Takie kiedyś było fajne forum i co miesiąc zabawa kulinarna. I to ciasto w ramach tej zabawy powstało. Nie wszystkim wyszło tak jak powinno, ale wszystkim smakowało. Myslę, że tu sporo zależy od użytego piwa. Nawet nie pamiętam jakie ja to piwo wtedy miałam.

      Usuń